GUIA DEL PROFESSOR/A

Benvolgut/da professor/a:
En primer lloc gràcies per escollir aquest bloc. El bloc d'Àfrica Unite vol donar una visió (sempre incompleta) de diverses realitats que conviuen a l'Àfrica, bressol de la humanitat i moltes vegades n'oblidem la seva existència. L'elecció del títol del bloc es va fer com a homenatge a Bob Marley i la seva cançó Africa Unite on s'evoca una unió del continent africà per viure com a germans.



Partint de la lectura del llibre La volta al món d'una armilla polar de Wolfgang Korn i mitjançant quatre activitats aquest bloc s'ha proposat assolir els següents objectius al llarg de les diferents activitats que es plantegen:
  • Conèixer els problemes que afecten al continent africà, especialment el subsaharià.
  • Aprofundir en els origens d'aquests problemes.
  • Observar la riquesa natural que amaga Àfrica.
  • Treballar cooperativament .
  • Obtenir una visió crítica de diversos conflictes del present/recent

Per a una major claredat en la recerca dels objectius que pretenem en el treball cooperatiu en el redactat inicials els exposem que pot ser subjecte d'avaluació el coneixement de les tasques que desenvolupen els companys. Amb aquesta acció volem evitar que la feina recaigui en un o dos membres del grup i alhora volem implicar a tots en el treball col.lectiu davant un objectiu comú. També tenen a la seva disposició els barems sobre els quals se'ls avaluarà al final. Amb aquesta acció pretenen que coneguin en tot moment si la feina que estan realitzant com a grup s'ajusta al que se'ls demana.
La primera activitat presentem un dels problemes que pateix Àfrica: l'agricultura a l'Àfrica. Aquí l'alumne treballa mitjançant el contrast d'imatges i l'obtenció d'informació d'organismes oficials. I amb l'elecció d'un portaveu es reforça el treball en grup al sintetitzar les idees exposades entre tots.
La segona activitat vol veure l'arrel de molts dels conflictes que assolen el continent africà: la descolonització. I amb el treball d'un conflicte encara vigent com és el del Darfur els alumnes veuran tots els interessos aliens al territori que hi intervenen i fan que els problemes perdurin en el temps.
Amb l'activitat tercera volem que els alumnes coneguin diferents punts de vista sobre una mateixa qüestió en aquest cas com es treballa la terra i els conflictes que l'envolten. És una activitat que no hauria de sobrepassar els 5-6 minuts per grups. Demana un gran treball fora l'aula per parts dels alumnes i un exercici de creativitat en la seva posada en escena.




COMPETÈNCIES

A nivell competencial i al llarg de les quatre activitats proposades, els alumnes han d'haver treballat: la competència comunicativa lingüística; la competència metodològica del tractament de la informació i d'aprendre a aprendre; i la competència de conviure i habitar el món, concretament la social i ciutadana.