ACTIVITATS DE L'ALUMNE/A

Abans de posar-nos a treballar farem petits grups de tres o quatre persones.


Com treballarem aquest bloc?


Us podreu repartir la feina de la manera que voldreu. Però heu de tenir en compte que es faran avaluacions sorpresa. Què vol dir això? Que en un moment donat el professor podrà demanar individualment a qualsevol membre del grup com va la feina, quina part està fent ell i quines els altres membres del grup. Serà molt important saber en quin estat teniu el treball i s'avaluarà això, a més de la feina feta. Si algú que no sap quina feina està fent el grup i com està repartida, es valorarà molt negativament, tant a ell com a la resta del grup. La cohesió de l'equip és tant important com la feina que s'estigui fent.

Abans de començar caldrà entregar un full on consti com us la repartireu la feina i de quina manera treballareu. Si teniu dubtes de com fer-ho només cal que pregunteu, a mi o a companys d'altres grups. Al final de tot també haureu d'entregar un altre document per fer constar si hi ha hagut modificacions en el repartiment de la feina i fent un resum de com valoreu el treball que haureu fet en equip.


ACTIVITAT 1: L'agricultura a l'Àfrica
Observeu atentament les imatges i llegiu l'article de l'enllaç que us proporcionem.






Quines diferències veieu en la manera de treballar el camp entre la primera i la segona fotografia? Digueu per quines raons us sembla millor un sistema que l'altre.



Podrieu explicar el sentit de les vinyetes de la tercera imatge?



Un cop hagueu contestat aquestes preguntes, designeu un portaveu del grup. Aquest haurà d'exposar davant de tota la classe les vostres conclusions.






ACTIVITAT 2.  Les independències dels Estats del món i conflictes africans.
-Observeu el mapa del món sobre el procés de descolonitzció. Pinteu el mapa mut que us hem donat per colors: amb colors més càlids pinteu les independències més recents, els més freds per les independències més llunyanes.

-La guerra a l'Àfrica, exemple a través del conflicte del Darfur: un conflicte ètnic hereu de l'imperialisme: Llegiu l'article següent i entre tots intenteu destriar les causes del conflicte a aquesta regió del Sudan. Intenteu explicar també quin paper juga la comunitat internacional (la ONU o els països més poderosos) en l'intent de solucionar aquest conflicte armat. Entre tots, redacteu-ne un informe d'una pàgina i envieu-lo a la següent direcció de correu electrònic: kingafricaaa@gmail.com.


-Recerca a la xarxa:
Busqueu tres conflictes més de l'Àfrica negra que hagin tingut lloc aquests primers anys del segle XXI. Escriviu un informe de 10 línies de cada un.

Es farà una posada en comú de cada grup sobre els conflictes que hagi treballat. Si algun grup és l'únic que ens parla d'un conflicte determinat tindrà un plus a la nota final.

Recomanacions dels professors: Per realitzar aquest segon exercici seria bo que us repartíssiu una mica la feina. Per exemple, alguns es podrien ocupar del conflicte del Darfur mentre els altres realitzen la recerca. Però heu de tenir en compte que tots els membres han d'estar en tot moment informats d'allò que fan els companys. Penseu que hi haurà controls sorpresa!






ACTIVITAT 3. Dramatització: 
Gran propietari nord-americà, petit camperol africà, jornaler africà.



NECESSITEM MENJAR

Els participants adopten el rol de tres tipus de treballadors de la terra: un nord-americà i dos africans. Són convocats a una reunió de la FAO per acabar amb la fam al món.

Personatges
El terratinent dels Estats Units Douglas Hawk de grans extensions de monocultiu, el petit propietari d'un terreny on malviu amb la seva família a Senegal Mamadou Saho i el jornaler gambià Sainey Kandji a sou d'una multinacional.

Escenificació
En una reunió de la FAO per acabar amb la fam al món i després dels parlaments dels líders dels països presents a l'acte es dóna pas a una taula oberta amb diferents membres civils que cultiven la terra de diferents parts del món. Després que les ONGs parlin comença una acalorada discussió amb tres membres de la taula (Douglas Hawk, Mamadou Saho i Sainey Kandji) quan es demana que s'hauria de repartir els grans latifundis que hi ha al món. Douglas Hawk comença la seva intervensió fent una defensa del seu modus de vida.
A partir d'aquí improvisaran...



Pregunta
Informació
És bó l'agricultura intensiva?
Avantatges
L'agricultura intensiva ha permès incrementar la productivitat agrícola en l'últim segle, assegurant al mateix temps una font estable d'aliments al temps que augmenta la població mundial i decreix la superfície necessària.
Els increments en la producció, conjuntament amb la mecanització agrària han contribuït a la reducció de la població agrària.
Incrementa la renda dels agricultors. En aquests moments l'àrea metropolitana, necessita molt de l'agricultura intensiva. Aquesta és molt important ja ha que permet una producció més accelerada dels aliments en poc espai i amb els mateixos beneficis nutricionaris de l'agricultura tradicional, al contrari amb majors resultats en productivitat i grandària, per la qual cosa això beneficia l'alimentació de la població .
Desavantatges
La intensificació de l'agricultura es produeix sovint a costa de les consideracions ambientals:
-Destrucció de l'hàbitat de diverses espècies i afavoreix l'erosió.
-Solen ser monocultius monovarietals, pel que hi ha pèrdues de biodiversitat i es veuen més afectades per les plagues o inclemències del temps.
-L'ús abusiu i irresponsable de pesticides pot contaminar aqüífers i eliminar insectes beneficiosos (abelles pol·linitzadores), així com altres poblacions d'ocells i mamífers.
-El cost de l'agricultura intensiva és elevat, de manera que no tots els agricultors poden adoptar i s'amplien les divisions socials. Això és especialment visible en països en desenvolupament, en els que a més el finançament per part de diversos organismes és escassa.
Com és l'agricultura a l'Àfrica?
Els sistemes agraris tradicionals consisteixen en el condicionament d'una parcel·la que es conreava alguns anys aprofitant la fertilitat natural de les terres
L'agricultura comercial: sistema d'organització de grans explotacions dedicades a productes, en general tropicals, requerits pel mercat mundial: cacau, tabac, te, cafè, cacauet, palmeres datileres etc. Els seus productes es venen a les grans multinacionals.

De qui és la propietat de la terra a l'Àfrica?
La propietat comunal de la terra a l'Àfrica constitueix un altre obstacle que dificulta la prevenció de l'esgotament dels sòls. L'agricultura tradicional es troba en plena decadència i l'escassetat de les terres cultivables han portat a la sobreexplotació i esgotament de les terres, en moltes àrees, les produccions decauen en forma permanent, alhora que l'ambient es degrada a nivells que impedeixen la seva utilització productiva. A això se suma el confinament aborigen en les zones menys fèrtils.




Nota: els grups que sigueu quatre persones haureu d'escollir qui de vosaltres fa la representació. La persona exclosa tindrà la mateixa nota que el seu grup.



ACTIVITAT 4. Paradisos africans en risc.

És cert que Àfrica negra té molts problemes, alguns dels quals ja hem esmentat. Però en canvi no hem parlat del l'amenaça que està patint el seu medi natural per culpa de fenòmens d'abast global com ara la contaminació, el canvi climàtic o la introducció d'espècies animals i vegetals de fora del continent.
Tot seguit us mostrarem una llista amb alguns dels indrets més bonics i més salvatges de l'Àfrica:

Mont Kilimanjaro.

Delta de l'Okavango

Llac Victoria

Parc Nacional Virunga

Catarates Kongou

Llac Tanganyika


Cadascun d'aquests paradisos naturals s'està veient afectat per un problema diferent. Cada grup n'haurà de triar un. Treballant cooperativament haureu d'investigar quins riscos pateix l'espai natural que haureu triat i dir perquè estan relacionats amb problemes d'abast mundial. També haureu de situar a quin país es troba aquest lloc, descriure les característiques generals del país i descriure com és i què podríeu trobar a l'espai natural que estigueu estudiant. Aquí teniu un esquema de la feina que hareu de fer:

1. On? Nom de l'Estat, extensió, població, renda per càpita, clima, dir si està en guerra o no... (mitja pàgina)

2. Descripció de l'espai natural: Què engloba, característiques del medi (relleu, clima, vegetació, fauna, poblacions humanes...), turisme... (mitja pàgina més).

3. Exposar les amenaçes que està patint, explicar l'estat actual en què es troba, donar raons de si el problema s'està solucionant o no (entre mitja i una pàgina)

4. Resposta de les preguntes claus:

  - Per què aquesta amenaça té un caràcter global?

  - Creieu que aquests problemes estan relacionats amb l'explotació, la fam o la misèria que pateixen moltes persones a l'Àfrica? Argumenteu la vostra resposta.

(La resposta a aquestes dues preguntes hauria d'ocupar entre una i dues pàgines)



Heu de tenir en compte els següents apartats a l'hora de realitzar les activitats, doncs la nota numèrica de
l'activitat serà valorada segons aquests paràmetres.


Insuficient
1
Suficient
2

3
Molt Bé
4
Treball en grupNo mostren un treball cohesionat i ténen dificultats per arribar a una acords mínims.
Mínima participació per part dels integrants del grup però amb resultats pocs productius.Tenen clar quins són els seus objectius i es reparteixen la feina de manera correcte, amb diligència i seguretat.Estan perfectament cohesionats i saben perfectament on cal anar a cercar la informació per a cada cas.
Coneixements adquiritsNo han acabat d'entendre tot el que es demanava i per tan ténen un coneixement incomplet d'Àfrica en sí.
Han estat capaços de resoldre alguns dubtes malgrat no obtenir una comprensió clara dels materials obtinguts.Han estat capaços de poder obtenir una visió global d'Àfrica i entendre'n els seus problemes.Han pogut anar més enllà dels coneixements bàsics que es requerien i han entès amb profunditat els conceptes tractats al llarg del procés d'estudi. 
Opinió personalNo han estat capaços de relacionar el treball portat a terme amb el que es pretenia en aquesta activitat.
Encertada malgrat quedar una mica justa. Poca implicació per part del que ha suposat per ells aquesta tasca.Han comprès quins eren els objectius de les activitats en tot moment i han opinat amb fonament, d'acord a les seves expectatives i el resultat final obtingut.No només han entès amb claretat el que es demanava sinó que els ha resultat una eina útil d'estudi i n'han sabut treure profit.